De ethiek en esthetiek in de politiek

De verkiezingen in Nederland naderen. Het is niet alleen de gemeenteraadsverkiezingen maar ook een referendum over de wet veiligheid. Ik word altijd onrustig wanneer de verkiezingscampagnes van start gaan. De migranten of bepaalde etnische groepen worden tot onderwerp van de verkiezingen gemaakt. De ongebreidelde harde toon die bepaalde politici beginnen aan te slaan waarmee ze denken dat hoe harder ze roepen des te meer stemmen ze binnenhalen. De ethiek en esthetiek in de politiek waar ik aan gewend was gaat jaar in jaar uit meer verloren.

Sommige Nederlandse Turken die zich kandidaat stellen voor de gemeenteraadsverkiezingen beginnen hun campagne met belofte dat zij zich zullen inzetten voor een apart kerkhof voor de Moslims. Zij hebben blijkbaar weinig te bieden voor de levenden. De arbeidsmarkt, het onderwijs, de pensioenleeftijd, de taalproblemen, de jongeren problematiek, de mishandeling van mannen en vrouwen, de veranderde wereldorde, interesseren hun niet. Deze onderwerpen zijn blijkbaar niet belangrijk voor de verkiezingen. Het populisme bepaalt de ethiek en esthetiek in hun politieke campagne.

Een succesvol politicus, wethouder van wonen, wijken en burgerparticipatie in de een van de Nederlandse gemeenten wordt verweten geen standpunt in te nemen tegen de politiek van Erdogan. Het is niet eerlijk en moreel verantwoord om hier een loyaliteitskwestie van te maken. Waarom zou men zijn afkomst als een valkuil moeten ervaren in zijn politieke loopbaan.

De Armeense kwestie is weer uit de diepvries gehaald en opgewarmd. De politieke belangen bepalen de waarheid. De belangen zijn conjunctureel. Dus ook de waarheid. In het kader van verslechterende betrekkingen tussen Turkje en Nederland wordt dit punt telkens geactualiseerd, vlak voor de gemeenteraadsverkiezingen. De pijn is zo groot, bij beide kanten, dat het niet ethisch is om dit punt als een factor in het politieke spel te gebruiken.

Tot slot: de onze kersverse, knappe jonge politicus de heer Baudet. Hij heeft de theorieën uit de boeken paraat maar verliest zich daarin en zoekt ook zijn redding in populisme. De witte mensen zouden een hoger IQ hebben dan de zwarte mensen. Dit schijnt wetenschappelijk bewezen te zijn. De Nederlandse filosoof Awee Prins heeft ooit in de Volkskrant een interessante opmerking over wetenschap gemaakt. Hij zei: “wetenschap is zo iets als naar hoeren gaan, je haalt eruit wat je er eerst zelf hebt ingestopt”. Zou hij deze uitspraak naar aanleiding van dit wetenschappelijke onderzoek gedaan hebben? Meneer Baudet, volg het advies van de voormalige VVD-leider Bolkestein en ga piano spelen. Het is esthetischer!

Muzaffer Yanık

İlköğretimi doğup büyüdüğü köyü olan Pasinler, Köprüköy ilçesine bağlıGüzelhisar Köyü' nde, orta ve lise eğitimini de Erzurum'da yapmış. Halen yaşadığı Hollanda'ya 1981 yılında aile birleşimi yoluyla gelmiştir. Bir yılı aşkın bir dil eğitiminden sonra Pedagoji Akademisini bitirmiş ve ardından Yüksek Dereceli Pedagoji eğitimini ve daha sonra da Master of education düzeyinde orthope- dagoji eğitimini tamamlamıştır. Sırasıyla, İlköğretimde öğretmenlik, belediye düzeyinde ana dili ve kültürü eğitim koordinatörlüğü ve temel eğitime yönelik olarak eğitim uzmanlığı yaptı. 2004 - 2006 yılları arasında Hollanda Milli Eğitim bakanlığı, Hollanda Belediyeler Birliği, Hollanda İşverenler Birliği ve sendikalar adına ülke genelinde anadili ve kültürü öğretmenleriyle ilgili Sosyal Planın koordinatörlüğünü yaptı. Şu anda, Hollanda da Avans University, Higher Professional Education, bölümünde öğretim görevlisi olarak çalışmaktadır. Bunun yanı sıra Hollanda'daki Türk Toplumuna yönelik sosyal faaliyetlerde aktif görevler almıştır. Türkler için Danışma Kurulu Üyeliği, Demokratik Sosyal Dernekler Federasyonu Başkanlığı bunlar arasındadır. Öykü ve şiir yazmaktan, edebî içerikli dost sohbetlerine katılmaktan büyük haz alır. Kara Zambak edebiyat dergisi nin danışma kurulu üyeliğinin yanısıra, 'Sensizliği üşüyorum' isimli bir de şiir kitabı bulunmaktadır.

1 comments On De ethiek en esthetiek in de politiek

  • Beste Muzaffer,
    Waar dan ook in de wereld zijn altijd diverse bevolkingsgroepen als aanleiding beschouwen en of gezien door partijen en politicus die niet voor een leefbare leven zijn, ze doen dat bewoest en dat is ook hen ideologie om in macht te komen en of hun macht te hand haven. Jammeer genoeg kwestbare groepen maken zich speel en maken hen propaganda mogelijk. Bovendien deze groepen stemmen deze partijen en politici. Maar er is altijd een hoop om een leefbare Nederland samen als burgers te bereiken. Als we als burgers van stad en Nederland onze bijdrage leveren, en bereid zijn voor de samen zijn samen werken.

Leave a reply:

Your email address will not be published.

Site Footer